På jakt efter försvunna efterhandsannonser
Jag undersökte nyligen tjänsten granskaforvaltningen.fi och lade märke till något intressant: år 2022 saknade Hilma närmare 40 % av efterhandsannonserna om upphandlingar som borde ha publicerats i efterhand.
Jag blev förvånad då jag inte hittade motsvarande EU-omfattande statistik över antalet annonser i efterhand per medlemsstat, även om till exempel Europeiska kommissionen sammanställer information enligt innehållet i annonser i efterhand. Efter att ha diskuterat med några som var insatta i frågan fick jag höra uppskattningar om hur Finland placerar sig i statistiken för annonser i efterhand. Enligt mina inofficiella källor hamnar vi i jämförelsen betydligt efter till exempel EU-länderna i Östeuropa där annonser i efterhand i praktiken inte saknas till följd av den strikta övervakningen.
Jag beslutade mig för att ta tag i frågan och göra min del för att rädda Finlands rykte som EU:s mönsterelev.
Annonser i efterhand ska publiceras om alla EU-upphandlingar – även direktupphandlingar
Min gissning är att de saknade annonserna i efterhand kan bero på både brist på kunskap och mänsklig glömska.
Lyckligtvis finns det en enkel regel för att komma ihåg annonserna i efterhand: de ska publiceras för alla påbörjade EU-upphandlingar. Du kan kontrollera på vår webbsida alla de situationer som kräver annonser i efterhand.
Åtminstone enligt uppgifterna på webbplatsen granskaforvaltningen.fi är det få som kommer ihåg att annonser i efterhand också ska publiceras för direktupphandlingar. Vid EU-direktupphandling är annonser i efterhand obligatoriska, till skillnad från annonser om direktupphandling som alltid är frivilliga.
Vad händer om ingen annons publiceras?
Annonser i efterhand glöms kanske lätt bort också för att saknade annonser inte får några konsekvenser. Avsaknaden av annonser i efterhand har ingen inverkan på anbudsgivarens ställning och påverkar inte upphandlingsförfarandets resultat. Därför överklagas vanligtvis inte ärendet och marknadsdomstolen kan i praktiken inte heller påföra påföljder för det.
Myndigheter som övervakar offentliga upphandlingar har dock möjlighet att ingripa i brister avseende publiceringen av annonser i efterhand. På så sätt kan det åtminstone bli fråga om administrativa påminnelser och ryktesskada för upphandlingsenheten.
Fem goda skäl att publicera annonser i efterhand
I stället för en käpp erbjuder jag de upphandlande enheterna några morötter som förhoppningsvis får dem att komma ihåg efterhandsannonseringen i fortsättningen:
- Du kan behöva efterhandsannonsen om du gör ändringar i upphandlingskontraktet under avtalsperioden. I anmälan om avtalsändring krävs efterhandsannonsens EUT-nummer och de tillåtna ändringarnas värde speglas mot upphandlingskontraktets verkliga värde, dvs. vanligtvis mot värdet som angetts i efterhandsannonsen.
- Annonser i efterhand förkortar tiden för ändringssökande för dina direktupphandlingar. Tiden för sökande av ändring för direktupphandlingar är högst sex månader från att upphandlingskontraktet upprättats. Annonser i efterhand förkortar besvärstiden till 30 dagar från att annonserna publicerats.
- Du kan få färre begäranden om information om handlingarna. Då de som är intresserade får information om resultatet av anbudsförfarandet via annonsen i efterhand minskar behovet av att fråga den upphandlande enheten om besluts- och anbudshandlingar. Publicering av annonser i efterhand kan alltså spara din arbetstid.
- Du får mer realistisk information och forskning om offentliga upphandlingar. Till exempel på grundval av informationen som Europeiska kommissionen har sammanställt om annonser i efterhand dras många slutsatser om bland annat marknaden och konkurrensen. Med mer omfattande information kan vi dra mer noggranna slutsatser om offentliga upphandlingar i Finland.
- Du vill inte vara sämre än din granne. På webbplatsen granskaforvaltningen.fi finns också information om vilka upphandlingsannonser som saknar annonser i efterhand, så det är enkelt att göra jämförelser mellan de upphandlande enheterna.
Till slut ännu ett tips om att annonser i efterhand också kan publiceras senare. Det är alltså möjligt att fortfarande publicera annonser i efterhand också för upphandlingar från 2022.
Läs mer
På rådgivningsenhetens webbplats
Mer på webben
Granskaforvaltningen.fi - Annonsering om upphandling (på finska)