Nationell upphandling
Informationsutbyte i samband med upphandlingsförfarandet
Vid nationell upphandling kan informationsutbytet i samband med upphandlingsförfarandet ske elektroniskt eller traditionellt med pappersdokument.
Informationsutbytet i samband med ett nationellt upphandlingsförfarande ska ske på det sätt som den upphandlande enheten väljer. De valda kommunikationsmedlen ska vara allmänt tillgängliga, och valet av medel får inte äventyra leverantörernas möjligheter att delta i upphandlingsförfarandet.
Vid nationell upphandling kan man använda elektronisk kommunikation, exempelvis konkurrensutsättningssystem, eller traditionellt informationsutbyte i pappersform.
Elektroniskt informationsutbyte
Om informationsutbytet i samband med ett upphandlingsförfarande sker med elektroniska medel tillämpas förfarandet enligt 62 § i upphandlingslagen. EU-förfaranden behandlas närmare under Elektroniskt informationsutbyte i anslutning till upphandlingsförfarandet.
På nationellt informationsutbyte tillämpas dock inte bestämmelserna om informationssäkerhet i 64 § i upphandlingslagen.
Läs mer
På Rådgivningsenhetens webbplats