Nationell upphandling
Anbudssökandes och anbudsgivares lämplighet
Den upphandlande enheten får vid nationell upphandling ställa krav på en anbudsgivares lämplighet. Kraven på lämplighet ska stå i rätt proportion till föremålet för upphandlingen. Alltför strikta villkor för anbudsgivarens lämplighet kan leda till att proportionalitetsprincipen äventyras eftersom de kan gallra bort en del leverantörer från att delta i upphandlingsförfarandet.
Den upphandlande enheten ska i upphandlingsannonsen eller anbudsförfrågan ange vilka krav som gäller.
Enheten ska ur anbudsförfarandet utesluta sådana anbudssökande eller anbudsgivare som inte motsvarar de lämplighetskrav den ställt.
Genom lämplighetsvillkor kan man vid behov också välja bland anbudsgivarna ifall upphandlingsförfarandet är av sådan karaktär att endast godkända anbudsgivare får lämna anbud.
Försäkran som preliminärt bevis på lämplighet
Vid nationell upphandling är det inte obligatoriskt att använda det europeiska enhetliga upphandlingsdokumentet ESPD. Den upphandlande enheten kan dock använda dokumentet om den så önskar.
Den upphandlande enheten kan däremot kräva att anbudsgivarna som en del av sitt anbud försäkrar att de uppfyller de lämplighetskrav som den upphandlande enheten ställer. Före upphandlingskontraktet undertecknas ska det kontrolleras att de uppgifter som den som vunnit anbudsförfarandet har angett i försäkran är korrekta.
Upphandlingslagen ger inga närmare bestämmelser om hur denna försäkran ska vara formulerad. Försäkran har tidigare varit en så kallad kryss i rutan-blankett där den upphandlande enheten specificerar lämplighetskraven och genom att kryssa för alternativet ”ja” försäkrar anbudsgivaren att villkoret uppfylls.
Tillämpning av uteslutningsgrunder
Vid nationell upphandling kan de upphandlande enheterna i fråga om uteslutning av anbudssökande och anbudsgivare ur anbudsförfarandet och vid ställande av lämplighetskrav iaktta bestämmelserna i 80–86 § i upphandlingslagen. Detta innebär att vid nationell upphandling kan den upphandlande enheten välja om den vill tillämpa obligatoriska och frivilliga uteslutningsgrunder så som de tillämpas i EU-upphandlingsförfarandena.
Om den upphandlande enheten beslutar att tillämpa uteslutningsgrunder, lönar det sig för enheten att också beakta anbudsgivarens möjlighet att använda avhjälpande åtgärder.
Även om man vid nationell upphandling tillämpar obligatoriska och frivilliga uteslutningsgrunder kan den upphandlande enheten välja om den vill kräva att den vinnande anbudsgivaren lämnar in straffregisterutdrag för personer i ledande position.
Läs mer
På rådgivningsenhetens webbplats
Sammanställning av rättsfall
Rättspraxis
- HFD: 2021:71, EU-bestämmelser skulle inte tillämpas vid nationell upphandling – den upphandlande enheten hade inte förfarit felaktigt
- HFD: 2019:145, 105 § i upphandlingslagen och de i paragrafen hänvisade 80–86 § föranledde inte anbudsgivaren någon rätt att på alternativt sätt visa sin lämplighet, eller upphandlingsenheten någon skyldighet att ta emot sådan utredning
- MAO:427/18, Motivering av beslut om uteslutning av anbudsgivare
- MAO:69/18, Oklara referenskrav
- MAO:94/14, Proportionalitet och likvärdighet i lämplighetskraven för anbudsgivarna
- MAO:97/14, Kravens proportionalitet och likvärdighet i förhållande till upphandlingens art och omfattning