Nationell upphandling
Val av anbud
Det anbud ska väljas som är det totalekonomiskt mest fördelaktiga. Totalekonomiskt mest fördelaktigt är det anbud som för den upphandlande enheten har det lägsta priset, är kostnadsmässigt mest fördelaktigt eller har det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Den upphandlande enheten får välja vilket av dessa kriterier den använder vid valet av anbud.
Kriterier för totalekonomisk fördelaktighet
Det anbud ska väljas som är det totalekonomiskt mest fördelaktiga. Totalekonomiskt mest fördelaktigt är det anbud som för den upphandlande enheten har det lägsta priset, är kostnadsmässigt mest fördelaktigt eller har det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Den upphandlande enheten får välja vilket av dessa kriterier den använder vid valet av anbud.
Kriterier för totalekonomisk fördelaktighet
Som kriterium för valet av anbud används således alltid det totalekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, för vilket grunden kan vara
- det lägsta priset
- de lägsta kostnaderna
- det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet
Den upphandlande enheten ska i upphandlingsannonsen eller anbudsförfrågan ange det kriterium som används för att bestämma vilket anbud som är det totalekonomiskt mest fördelaktiga samt de eventuella jämförelsegrunder som används.
Det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet och jämförelsegrunder för kvalitet
De jämförelsegrunder som används vid bedömningen av förhållandet mellan pris och kvalitet ska vara kopplade till föremålet för upphandlingen och möjliggöra en objektiv bedömning av anbuden. När det gäller nationell upphandling har reglerna för att fastställa jämförelsegrunder förenklats jämfört med EU-nivån så att viktningarna för underkriterierna för jämförelsegrunderna inte behöver specificeras.
De upphandlande enheterna har rätt att bestämma jämförelsegrunderna för kvaliteten och att tillämpa dessa. Ett öppet och objektivt upphandlingsförfarande kräver dock att anbudsgivarna redan när de utformar sina anbud vet vilka faktorer som är av betydelse vid avgörandet av anbudsförfarandet.
Den upphandlande enheten kan fastställa jämförelsegrunderna temavis så att den mera generellt beskriver vad den kommer att jämföra.
Ingen motiveringsskyldighet
Med avvikelse från EU-upphandling är upphandlande enheter vid nationell upphandling inte skyldiga att ange motivering för att använda lägsta pris som kriterium för totalekonomisk fördelaktighet.
Läs mer
Läs mer på webben
Rättspraxis (på finska)