Upphandling av social- och hälsovårdstjänster och andra särskilda tjänster, dvs. upphandling enligt bilaga E
Informationsutbyte i samband med upphandling enligt bilaga E
Vid konkurrensutsättning av social- och hälsovårdstjänster och andra särskilda tjänster sker informationsutbytet om upphandlingen på det sätt den upphandlande enheten valt. Till skillnad från upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena finns det inget som förpliktigar till elektroniskt informationsutbyte vid upphandling av vårdtjänster. I praktiken betyder detta att man i upphandlingsförfarandet kan välja om dokumenten publiceras elektroniskt eller i pappersform.
Den upphandlande enheten bör i upphandlingsannonsen eller anbudsförfrågan uppge i vilken form den önskar att informationsutbytet sker och i vilken form till exempel anbuden ska lämnas. Det är önskvärt att använda elektroniskt informationsutbyte för att lätta på arbetsbördan i den upphandlande enheten och hos leverantören.
Den upphandlande enheten bör välja sådana medier som är allmänt tillgängliga. Valet av medium får inte äventyra leverantörernas möjligheter att delta i upphandlingsförfarandet. Vid valet av medium för utbyte av information bör till exempel upphandlingens omfattning, objekt och art samt marknadssituationen beaktas.
Om den upphandlande enheten använder sig av elektroniska medier för informationsutbytet i upphandlingsförfarandet tillämpas bestämmelserna om elektroniskt informationsutbyte i upphandlingslagen. Vid informationsutbytet i upphandlingar enligt bilaga E tillämpas emellertid inte informationssäkerhetskraven för informationsutbytet.