Upphandling av social- och hälsovårdstjänster och andra särskilda tjänster, dvs. upphandling enligt bilaga E
Konkurrensutsättning vid upphandling av tjänster enligt bilaga E, det vill säga social- och hälsovårdstjänster och andra särskilda tjänster sker genom ett förfarande som följer upphandlingslagens allmänna principer. Vid förfarandet ska man beakta öppenhet, jämlik och icke-diskriminerande behandling av anbudsgivare samt proportionaliteten i de krav som ställs.
Vid upphandling av social- och hälsovårdstjänster och andra särskilda tjänster har den upphandlande enheten en omfattande prövningsrätt att bestämma vilket förfarande den vill använda vid konkurrensutsättningen. Om den upphandlande enheten så önskar kan den använda likadana förfaranden som vid upphandling som överstiger EU-tröskelvärdena, eller anpassa dem. Den upphandlande enheten kan också använda ett förfarande som den själv har fastställt.
Den upphandlande enheten ska i HILMA-annonsen eller anbudsförfrågan definiera det förfarande som används.
Förfarandet vid upphandling av social- och hälsovårdstjänster kan till exempel vara följande:
- ett förfarande som innefattar förhandlingar och är mindre strikt än ett egentligt förhandlat förfarande
- ett system som bygger på ett leverantörsregister jämförbart med det som avses i försörjningslagen
- ett ramavtal där klienten fattar det slutliga beslutet i valet mellan olika tjänsteproducenter.
Vid valet och fastställandet av förfarande ska det beaktas att förfarandet inte får stå i strid med de principer som avses i 3 § i upphandlingslagen, till exempel så att förfarandet tydligt diskriminerar en leverantör eller hindrar den från att delta i upphandlingsförfarandet. Den upphandlande enheten kan dock genomföra upphandlingsförfarandet vid upphandling av social- och hälsovårdstjänster och andra särskilda tjänster enligt betydligt enklare och smidigare bestämmelser än vid upphandling som överstiger EU-tröskelvärdet.
Beskrivning av upphandlingsförfarande inom social- och hälsovården
Eftersom lagen inte fastställer vilket förfarande som ska användas vid upphandling av social- och hälsovårdstjänster, ska den upphandlande enheten i upphandlingsannonsen eller anbudsförfrågan beskriva det upphandlingsförfarande som används. Beskrivningen bör presenteras så att leverantörerna utifrån den kan förutse upphandlingsförfarandets art och förlopp och vet vilken roll de själva har inom förfarandet.
Vid upphandlingar enligt bilaga E är det i HILMA, på blanketten för social- och hälsovårdstjänster samt andra särskilda tjänster, i praktiken möjligt att för upphandlingsförfarandets art välja mellan öppet förfarande, selektivt förfarande eller förfarande som innefattar förhandlingar.
I beskrivningen ska den upphandlande enheten redogöra för upphandlingsförfarandet i dess helhet. Det är värt att nämna till exempel om förfarandet omfattar förhandlingsomgångar eller begränsning av antalet anbudsgivare, i vilket skede anbudsgivaren förväntas skicka in dokumenten eller anbudet till den upphandlande enheten och hurdana krav förfarandet allmänt taget innefattar.
Direktupphandling inom social- och hälsovården
Grunderna för direktupphandling av social- och hälsovårdstjänster och andra särskilda tjänster är på ett undantag när desamma som vid upphandling av varor och tjänster som överstiger EU-tröskelvärdena. De beskrivs i detalj på vår webbplats under EU-upphandlingsförfaranden.
Eftersom direktupphandling är ett undantag från konkurrensutsättningsskyldigheten enligt upphandlingslagen, ska man förhålla sig strikt till grunderna i lagen. Direktupphandling bör inte användas som huvudsakligt upphandlingsförfarande.
Enligt upphandlingslagen kan även direktupphandling enligt bilaga E annonseras i HILMA. Annonseringen ska göras efter upphandlingsbeslutet med en separat direktupphandlingsannons.
Särskild paragraf om direktupphandling av social- och hälsovårdstjänster
I 110 § i upphandlingslagen föreskrivs om särskilda grunder för direktupphandling av social- och hälsovårdstjänster. Enligt denna paragraf kan den upphandlande enheten, utöver det som föreskrivs om andra direktupphandlingar i 109 §, i enskilda fall direktupphandla social- och hälsovårdstjänster om det med hänsyn till tryggandet av ett för klienten betydelsefullt vård- eller klientförhållande skulle vara uppenbart oskäligt eller särskilt oändamålsenligt att ordna ett anbudsförfarande eller byta tjänsteleverantör.
Den särskilda paragrafen om direktupphandling av social- och hälsovårdstjänster
- kan användas endast vid upphandling av social- och hälsovårdstjänster
- är avsedd att begränsas till särskilda och exceptionella situationer
- är möjlig endast i enskilda fall, och därför ska förutsättningarna för användningen av förfarandet prövas och motiveras separat för varje patient eller klient.
Med tryggande av ett vård- eller klientförhållande som är betydelsefullt för klienten avses att ett långvarigt klientförhållande fortgår i en situation där den tidigare kontraktsperioden går ut och tjänsterna konkurrensutsätts på nytt. Det är då möjligt att förlänga ett enskilt klient- eller vårdförhållande, vilket med hänsyn till klientens livssituation eller av andra personliga skäl är av speciell betydelse för klienten.
Till exempel kan boendeservicen för en äldre person, en svårt sjuk person eller en person med utvecklingsstörning fortsätta som förut. En särskild direktupphandling är möjlig utgående från det som står ovan till exempel i fråga om tjänsteupphandling som gäller placering av barn av barnskyddsskäl eller serviceboende för äldre.
Läs mer
På rådgivningsenhetens webbplats
Rättspraxis
- MAO 307-309/11 (Suorahankinta sosiaali- ja terveyspalveluissa, Direktupphandling inom social- och hälsovården)