Sektorspecifika anvisningar
Kommunikationstjänster
Kommunikationstjänster omfattar bland annat utarbetande av kommunikationsstrategier, marknadskommunikation, planering av webbsidor och grafisk design. Upphandling av kommunikationstjänster är krävande, och därför betonas tjänsteleverantörens erfarenhet och sakkunskap.
Fastställande av kommunikationstjänsternas innehåll – mallar, anvisningar, utredningar och handböcker
När man tillämpar anvisningarna och mallarna nedan ska man beakta kraven i den gällande upphandlingslagen!
Anvisning för kommunernas webbkommunikation
inkluderar kommentarer om webbtjänsternas innehåll. Anvisningen är från 2010, vilket innebär att upphandlingslagstiftningen 2017 ska beaktas när anvisningen tillämpas.
Redaktör: Pi Krogell-Magni, Kommunförbundet, 2010. PDF, 104 s.
Kunta viestintäostoksilla: Opas viestintä- ja markkinointipalvelujen hankintaan
Aino-Mario Kontio, Emmi Eronen, Päivi Raunio, Sari Valppu, Leena Harju, Jari Seppälä och Olli Jylhä, Kommunförbundet, 2018.
Hankkijan viestintäopas
Motivas upphandlingsrådgivning 1/2015.
Ostajan Opas – Näin ostat viestintäpalveluita
Handbok av Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL. PDF, 12 s.
Tiedotepalvelun valinta – näin löydät itsellesi sopivimman ratkaisun , Kommunikationstjänsten STT Viestintäpalvelut, Olli Vesala - blogginlägg 30.3.2021
Lärdomsprovet Tapahtumatuotantopalvelun laadukas hankinta Minna Kaarmila, 2023.